CSOK - FALUSI CSOK - LAKÁSHITEL - BABAVÁRÓ TÁMOGATÁSOK

MINDEN INFORMÁCIÓ 1 HELYEN, SZAKÉRTŐKTŐL!

Önismeret & Tudatosság & Boldogság

HazaKöltözés Tanácsadás

MIT-HOL-HOGYAN-MIKOR KELL INTÉZNI?

Önéletrajz/Motivációs levél

ÜTŐS, FIGYELEMFELKELTŐ CV ÍRÁS & FORDÍTÁS

Hazaköltözés után vagy?

Nézd meg a hivatalos teendői listát & szerezz hasznos információkat a hazaköltözéssel kapcsolatban!

 

 

1) Hazaköltözés után az első és legfontosabb hivatalos teendő a TAJ szám újra-aktiválása

Mire van szükség az újra-aktiváláshoz?

A TAJ szám újra-aktiválásához a Bejelentő nyomtatványra (Bejelentő lap TAJ számmal rendelkező személy részére, aki EGT tagállamban, Svájcban vagy egyezményes államban biztosított) és – Angliából hazaköltözés esetén – az utolsó P45-re van szükség.

Aki a kiköltözéskor bejelentette, hogy más országban fogja fizetni a Tb-t, annak ismerős lehet ez a Bejelentő nyomtatvány, hiszen ugyanezen kell ki- és visszajelentkezni is.

Vannak olyan esetek, amikor a P45 kilépő papíron kívül további igazolások is szükségesek ahhoz, hogy befogadják az újra-aktiválási igényt, ilyenkor a NEAK (korábban OEP) saját hatáskörben, postai úton megkéri a külföldi biztosítótól (HMRC) az S041-es jelzésű nyomtatványt (korábban E104). Ezt a nyomtatvány Angliából történő hazaköltözés esetén kizárólag a NEAK kérheti ki és a tapasztalatok azt mutatják, hogy akár néhány hónapba is beletelhet, mire megérkezik.

 

2) A TAJ szám újra-aktiválás után a következő lépés a NAV ügyintézés

A TAJ újra-aktiválási kérelem leadásának napjától Tb fizetési kötelezettség keletkezik, aminek a hazaköltöző a következőképpen tud eleget tenni:

  1. munkába áll és a munkáltató fizeti utána a Tb-t vagy
  2. vállalkozó lesz és azon keresztül fizeti a hozzájárulást vagy
  3. beregisztrál munkakeresőnek vagy
  4. saját maga után fizeti a Tb-t (ez 2018-ban 7.320 Ft/hó)

Az 1. esetben nincs különösebb teendő, hiszen ha a hazaérkezés után valaki azonnal munkába áll, akkor a munkáltatói befizetés által automatikusan rendezve lesz.

FONTOS: a munkába állás nem jelenti automatikusan azt, hogy a hazaköltöző vissza van jelentkezve a magyar Tb hatálya alá! A fentebb részletezett visszajelentkezést mindig meg kell tenni első lépésként, hogy újra aktívvá váljon a TAJ szám és csak ezután érkezhetnek rá a befizetések!

A 2. esetben, ha vállalkozóvá válik, akkor azon keresztül tud eleget tenni a Tb fizetési kötelezettségének.

A 3. esetben, ha bejelentkezik regisztrált munkakeresőnek, akkor a Munkaügyi Központ által lesz biztosított és a jogviszony teljes időtartama alatt ingyenesen vehet igénybe egészségügyi ellátást. Ebben az esetben a Munkaügyi Központ a munkáltató és az álláskeresési járadékból levont eü-i hozzájárulás képezi az alapját az ingyenes ellátásnak.

A 4. esetben, ha a hazaköltöző úgy dönt, hogy nem dolgozik, nem lesz vállalkozó és nem is regisztrál be munkakeresőnek, akkor a NAV-nál igényelt csekkeken vagy átutalással tudja fizetni maga után a havi Tb járulékot, 2018-ban havi 7.320 Ft-ot.

 

3) Regisztráció a Munkaügyi Központban – álláskeresési járadék – U1 nyomtatvány

Mire van szükség az álláskeresési járadék igényléséhez?

A kérelem benyújtásához – a megelőző 3 év P60 és az utolsó P45 kilépő papír mellett– szükség van az U1 nyomtatványra (korábban E301), amivel igazolni lehet a korábbi, más tagállambeli munka, – és biztosítási jogviszonyt.

Az U1 igazolás az utolsó 3 év biztosítási idejét tartalmazza, ennek alapján fogják megállapítani az álláskeresési járadék összegét, ami minimum 36, maximum 90 napig folyósítható. Az ellátásra az jogosult, akinek az igénylést megelőző 3 évben legalább 360 nap igazolt munkaviszonya volt (a munkaviszonynak nem kell folyamatosnak lennie, összeadják a tört időszakokat is!).

Általános szabály szerint minden 10 munkában töltött napra 1 nap álláskeresési járadék jár.

Az igazolást hazaérkezés után a Munkaügyi Központ is megkérheti nekünk, de az utolsó P45 birtokában a hazaköltöző saját maga is meg tudja igényelni, akár a hazaköltözés előtt is és kérheti, hogy az igazolást már a magyar lakcímére küldjék. Erről bővebben a Hazaköltözés előtt oldalon olvashatsz.

Ha a hazaköltözés előtt még nem állt rendelkezésedre a P45, akkor az U1 nyomtatványt hazaköltözés után is bármikor megigényelheted, az alábbi linken:

https://www.gov.uk/government/publications/national-insurance-statement-of-national-insurance-contributions-ca3916

Javasolt mindenképp online formában kérni, mert lényegesen gyorsabban megérkezik, mint postán és a referencia szám segítségével nyomon tudjuk követni, hogy hol tart az igénylésünk. Az online igényléshez mindenképp szükséges a személyes Government Gateway account, ha még nincs, ITT tudod megigényelni.

Mi kell az U1 igényléshez?

– a megelőző 3 év P60 és

– az utolsó P45 kilépő papír

Fontos: munkanélküli járadék folyósítására csakis az jogosult, aki munkaviszonyból származó jövedelmet tud leigazolni! Ha egyéni vállalkozó voltál, akkor a hatályos jogszabályok értelmében nem kaphatsz álláskeresési támogatást Mo-n!

 

4) P85 nyomtatvány – Adóvisszaigénylés

Az HMRC felé a P85 nyomtatványon tudod bejelenteni, hogy elhagyod az országot és ugyanezen a nyomtatványon tudod visszaigényelni az adott adóévben esetleges adótúlfizetést is.

Mi kell a P85 igényléséhez?

– utolsó P45

Ha csak a hazaérkezésed után kapod meg a P45-t, akkor érdemes az igénylésed online kitölteni. Az online igénylésről bővebben a Hazaköltözés előtt oldalon olvashatsz.

 

KÖSZÖNJÜK!

Köszönjük, ha Te is támogatod a HazaKoltozok.hu weboldal fennmaradását! Minden hozzájárulást örömmel fogadunk és nagyban megkönnyíti a munkánkat!