Vállalkozás rovatunkban – a személyes történetek mellett – igyekszünk hasznos tanácsokat adni magával a vállalkozás indítással kapcsolatban is, hiszen hazaköltözés után sokan gondolkodnak azon, hogy saját vállalkozásba kezdenek. Nekik nyújt segítséget Szilágyi Anita, a vállalkozás-okosan.hu alapítója. Fogadjátok sok szeretettel tanácsait.

 

Hogyan indíts sikeresen vállalkozást?

Az elmúlt időszakban egyre többen érdeklődnek a vállalkozói képzésünk iránt olyan jelentkezők, akik külföldről jönnek haza, és ez nem csak az eu-s országokra vonatkozik.

Mikor megkérdeztem, hogy miért jönnek a haza, a válasz sokszor az volt, hogy egyrészt pénzt gyűjteni mentek ki, és most már kezdenének is vele valamit, de akkor már itthon, másrészt meg hogy mindig is csak ideiglenes állapot volt a külföldi munkavégzés, mindig is úgy tervezték, hogy hazajönnek.

Sokan már úgy jönnek, hogy hozzák a külföldi ügyfeleiket pl. ha online szolgáltatást nyújtottak már korábban is, vagy az építőiparban dolgoztak, és az ott megszerzett tudásukat akarják itthon kamatoztatni, mert ugye itthon most nagyon megy az építőipar.

Öröm velük dolgozni, mert van elképzelésük, terveznek, van tartalék, és szeretnék, hogy a vállalkozásuk jó kezekben legyen, mert nem ezzel akarnak foglalkozni, hanem az üzlettel.

Aki hazajön és vállalkozni szeretne, mindenféleképpen szükséges először itthon tisztázni a biztosítást, azaz a tb-t, hogy amíg kinn volt, addig volt-e kinn érvényes biztosítása vagy itthon került megfizetésre a szükséges járulék.

Ellenőrizni kell az iratokat, hogy minden érvényes-e: személyi igazolvány, lakcímkártya, tb kártya, adókártya, mert ezek szükségesek lesznek az itthoni vállalkozáshoz.

Ha még nincs, akkor be kell szerezni egy ügyfélkaput, kell majd székhely, telephely, tevékenységi kör és a végzettséget igazoló bizonyítványok, mert ezeket bekérhetik a vállalkozás indításakor.

Egy vállalkozás indítása – jó esetben – nem úgy történik, hogy elindítjuk webes ügysegéden az egyéni vállalkozásunkat, vagy felkeresünk egy ügyvédet, hogy jegyeztesse be a cégünket.

Először is szükségünk van egy vállalkozási ötletre!

Az nem elég, hogy nekünk tetszik a saját ötletünk, fel kell mérni, hogy van-e rá fizetőképes kereslet. A saját ötletünkkel szemben elfogultak vagyunk, ezért szükséges a piackutatás. Lehet, hogy olyat találtunk ki, ami még nincs a piacon, azaz olyan megoldásunk van az adott problémára, amilyen még nincs, de ettől még más megoldása lehet a konkurenciának.

 

Milyen legyen a vállalkozási ötlet?

Van pár tulajdonság, aminek nem árt, ha megfelel. Ilyen például:

– egy létező problémára adjon megoldást

– valós igényt elégítsen ki, azaz legyen rá kereslet

– nagy legyen a piaca, azaz sokat lehessen belőle eladni

– gyorsan bevezethető legyen

– jó legyen az ára

– legyen benne továbbfejlesztési lehetőség

– nehezen lehessen másolni

– nyereséges legyen.

Ezután jön a piackutatás, ami azt jelenti, hogy meg kell vizsgáld, hogyan viszonyul a vállalkozási ötleted a piaci környezethez. Mit is jelent ez pontosan?

 

Ismerd meg a konkurenciád:

– milyen versenyelőnyük és milyen versenyhátrányuk van veled szemben

– mennyi a nagy és kis szereplő

– mennyire gyorsak és erősek

– van-e ott még helyünk

– mire alapozzuk ezt: tudunk-e rugalmasabbak, de nem sokkal drágábbak lenni?

 

Nézd meg a keresletet:

– kik lehetnek a vevőid? A „mindenki” rossz válasz és sokba is kerülne.

– milyen a vevőd profilja:

– hogy néz ki,

– hol található,

– hány éves,

– mennyi pénze van

– mi a problémája

– mi az, ami nem probléma

– mit kap most

– hol találkozhatsz vele

 

Kutasd fel a kínálatot:

– hányan vannak

– kik azok

– hogy lehet felvenni velük a versenyt

– hol és hogyan jelennek meg

 

Vizsgáld magát az adott piacot, ahova szeretnél belépni:

– milyen volt a múltban,

– hol tart jelenleg,

– milyen növekedési lehetőségek vannak benne,

– mi várható a jövőben,

– milyen tényezők befolyásolják a működését

 

Ha már tudjuk, hogy jó az ötletünk, és van is rá kereslet, meg kell határozzuk az árainkat.

 

Árazás

Nem csak a kezdő, hanem a működő vállalkozásoknak is nehéz feladat az ár “belövése”.

Nyilván egy kereskedelmi tevékenységnél ez azért sokkal egyszerűbb, hiszen tudjuk a beszerzési árat, és itt már csak olyan árrést kell találjunk, ami fedezi a költségeinket, és nyereség is marad.

Itt is lehet vizsgálni a konkurencia árait, sőt kell is, de azért ne ez legyen a kiinduló pont, hanem hogy az árrés fedezi-e minden költségünket és hozamelvárásunkat.

Adhatjuk azt a terméket drágábban is, mint a konkurencia, csak akkor magyarázzuk meg, hogy miért vagyunk drágábbak. Pl kiterjesztett garancia, plusz kényelmi szolgáltatások,

Olyan árat állapítsunk meg, amit valóban kapni szeretnénk, mert az akciós árak veszélyesek, hosszú távon öngólt rughatunk, mert az akciós árról nagyon nehéz lesz váltani a valós árra.

Szolgáltatásnál sem olyan bonyolult az ár kialakítása. Először meg kell határozni, hogy hány órát tudunk egy hónapan dolgozni, de itt a valós, munkával töltött órákat vegyük figyelembe. Majd ki kell számolni, hogy mennyi költségünk van egy hónapban (ne felejtsük el a tartalékot is beleszámolni) és hogy mennyit szeretnénk havonta “keresni”, azaz a “fizetésünk”, vállalkozói kivétünk mennyi legyen.

A havi költséget és a fizetés összegét összeadjuk, és elosztjuk a havi óraszámmal, és megkapjuk, hogy minimum mennyit kell elkérni egy óráért. Ökölszabály, hogy 3.000 ft-os órabér alatt nem éri meg vállalkozni, de ez a szám inkább közelít a 7-8.000 ft-os óradíjhoz, persze ez azért erősen tevékenységfüggő és nyilván egy kezdő vállalkozó nem biztos, hogy annyit el tud kérni vagy fog kapni, mint egy működő, bejáratott vállalkozó.

 

Ismétlődő bevétel

Próbáljunk olyan tevékenységet végezni, ahol nem csak az új vevőkre koncentrálunk, mert ez a legdrágább, hanem a már meglévő vevőinknek is ajánljunk fel további vásárlási lehetőséget.

 

Vállalkozási forma

Hogy milyen vállalkozási formát és adózást választunk, az függ a végzett tevékenységtől, várható bevételtől és költségtől, ezeket szükséges összeírni, akkor lehet jó tanácsot adni.

Nem mindegy a felelősség kérdése: egyéni vállalkozóként és bt beltagként a magánvagyonunkkal felelünk a vállalkozás kötelezettségeiért, míg ez a felelősség a kft-ben korlátozott, viszont drágább is.

Fontos lehet még a szünetelés kérdése is, hiszen induló vállalkozóként egyáltalán nem biztos, hogy elsőre bejön a vállalkozási ötlet, és akkor nem árt átgondolni a dolgokat, erre kiváló lehetőség a szünetelés. Szünetelni viszont csak egyéni vállalkozás tud.

 

Adózás

Fontos, hogy főállásban vagy mellékállásban kezded a vállalkozást, mert az elején nem mindegy, hogy milyen adózást választunk. Igen, azért írom a többes számot, mert inkább kérd szakértő tanácsát, aki minden körülményt felmér és úgy tesz javaslatot.

Alapesetben kétféle adózásból lehet választani: a tételes költségelszámolás alapút, ahol gyűjtögeted a számlákat, hogy csökkentsd a nyereséged és így az adód is, a másik a bevételalapú adózás, ahol senkit nem érdekel, hogy mennyi a költséged, a bevétel után kell adózni.

Sokan választják kapásból a katát induláskor. A kata jó, igen, de nem mindenkinek! Pl. a kereskedelemben nem jó egy bizonyos bevételi határ felett.

Másodállásban sem biztos, hogy rögtön katáznod kell, hiszen amíg az elején több a költséged, mint a bevételed, teljesen feleslegesen fizeted ki a havi katát.

 

Egyéb adminisztrációs feladatok vállalkozás indításakor:

Szükséged lesz:

– székhelyre,

– engedélyekre,

– számlázóprogramra,

– bankszámlára,

– könyvelőre,

– esetleg ügyvédre,

de vállalkozási ismeretekre mindenféleképpen.

Biztos vagyok benne, hogy a szakmádban profi vagy, de a vállalkozásépítés egy külön “szakma”, ezt is tanulni kell. Persze a tanulópénzt mindenkinek meg kell fizetni, ebből is sokat lehet tanulni, de ha tudod minimalizálni a kockázatokat és ezeknek a költségeit, akkor miért ne tennéd?

Felajánlok egy lehetőséget, hogy nézz bele ingyen a vállalkozói képzésünkbe: http://vallalkozoikepzes.hu/

 

Pénzügyek

Majd a könyvelő! Mondják sokan. Sajnos ez nem így van. Mire a könyvelőhöz eljut az anyagod, és feldolgozza, az már régen késő neked, hogy tudd, hogyan is állnak a pénzügyeid.

Biztos nem huszadikán akarsz szívbajt kapni, hogy mennyi lesz a fizetendő áfa. Ezzel azt akarom mondani, hogy a vállalkozásod pénzügyeire neked kell figyelni. A könyvelést meg csak bízd a könyvelőre, azt inkább ne te barkácsold.

Mielőtt üzletet kötsz, előtte ellenőrizni kell az üzleti partnered, hiszen ha megengeded neki, hogy átutalással vagy utólag fizessen, akkor bizony te hitelt adsz neki és igenis jogod van leellenőrizni, hogy kinek engeded meg ezt a lehetőséget. Vannak nyilvános és ingyenes adatbázisok, amelyeket pont erre a célra találtak ki.

Megnézheted az adott vállalkozás címét, adószámát, képviselőjét, jegyzett tőkéjét, érvényes-e az adószáma, működik-e e egyáltalán, nincs-e ellene végrehajtás, felszámolás elrendelve, továbbá a bejelentett alkalmazottak száma és a korábbi évek eredménye is lekérdezhető (egyéni vállalkozókra ez korlátozottan igaz). Használd ezeket az adatokat, megéri!

Ha úgy látod, érdemes az adott partnerrel üzleti kapcsolatba lépni, akkor jöhet a jó szerződés.

Legyen benne ki mit vállal, milyen határidővel, mi számít teljesítésnek, ki ismeri el a teljesítést, milyen időközönként történik a számlázás, milyen fizetési határidővel, és milyen szankciók lesznek, ha mégsincs fizetés. Ez nagyon fontos, mert ha később baj van – nem fizet a vevő – akkor erre a szerződésre fogsz tudni támaszkodni.

A számlázás is kulcsfontosságú dolog abban, hogy megkapd a pénzed. Ne felejtsd el, nem ingyen dolgozol, és nem könyöradományt kérsz, hanem a jogos fizetést az elvégzett munkádért. Az olyan vevő, aki nem fizet időben, nem jó vevő és nincs is rá szükséged. Ne legyen neked kellemetlen, ha szólsz, hogy nincs kifizetve a számlád, neked sem adják ingyen az áramot vagy a kenyeret a boltban.

 

Figyelj rá, hogy:

– helyesen legyen kiállítva a számla,

– időben állítsd ki, ne halogasd

– legyen az átvételnek nyoma

– ha reklamáció érkezik rá, javítsd minél hamarabb

Ha megtörténik a baj, ne késlekedj, lépj azonnal! Először levélben vagy telefonon emékeztesd, hogy nem történt meg a számla kifizetése, adj egy rövid határidőt a fizetésre, és ha ez nem következik be, akkor hivatalosan, írásban szólítsd fel, ha ez is eredménytelen, akkor keress fel egy közjegyzőt, és kérj fizetési meghagyást. A közjegyző kérni fogja tőled az ügyletet alátámasztó bizonylatokat (szerződés, számla, teljesítés igazolás, számla átvételének igazolása, fizetési felszólítások átvétele), hogy valóban megtörtént a teljesítés, és te mindent megtettél azért, hogy behajtsd a pénzedet.

Ha nem akarsz ingyen dolgozni, nagyobb munkáknál jobb, ha előleget kérsz, vagy részteljesítéskor számlázol, és ha azt nem fizetik ki, akkor “csak” annyi ment a levesbe, de nem a teljes munka.

A sikerdíjas munkák is veszélyesek, akkor is legyen egy alapár, ami legalább a költségeidet fedezi, ingyen nem dolgozunk.

 

Összefoglalva az előzőeket, főállású induló vállalkozóknak a katás egyéni vállalkozást szoktam ajánlani, mert kipróbálni magad tökéletesen alkalmas és lehet szüneteltetni, ha nem megy.

Ha már elérted a kata keretet, pontosabban még mielőtt elérnéd, kérj szakértőtől tanácsot, mert sok lehetőség van, amiből választhatsz, de súlyos pénzeket is fizethetsz feleslegesen, ha nem jól döntöttél.

Napokig tudnék még erről a témáról írni, de könyv sose lesz belőle, mert mire kijönne, már meg is változtak a jogszabályok, így maradunk a cikkeknél és a videóknál.

Minden évben elkészítjük az online vállalkozói képzésünket, amely a tárgyévi szabályokat tartalmazza, de ha év közben változás történik, akkor a különböző csatornáinkon tájékoztatjuk az olvasóinkat.

Ha van kedved csatlakozni hozzánk, itt megtalálsz minket:

 

Szilágyi Anita

Vállalkozás Okosan

Weboldal

Blog 

Facebook oldal 

Facebook csoport 

Youtube csatorna 

 

 

TE is vágysz rá, hogy végre megtaláld a vállalkozásodhoz vezető utat?